Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2011 03:39 - Какво представляват днешните еко автомобили
Автор: pepi90 Категория: Технологии   
Прочетен: 32926 Коментари: 19 Гласове:
0

Последна промяна: 16.06.2011 10:13


Хибридни автомобили

image

Хибридни се наричат всички двигателни системи, които използват едновременно различни физични механизми осигуряващи задвижването. Затова популярните у нас „газови” автомобили не са съвсем хибридни. Те са хибридни от гледна точка на горивото (дву-горивни), но принципа на работата им като цяло е еднаква. Този термин („Хибридни”) днес се използва изключително по отношение на автомобилите задвижвани със система от електрически и двигател с вътрешно горене. Хибридните автомобили са само крачка в посока към напълно електрически автомобили.

По идея хибридните автомобили би трябвало да комбинират качествата, предимствата на двете технологии – двигатели с вътрешно горене и електромотори. Не трябва да се забравя обаче, че те комбинират и недостатъците им.

Електрически двигатели

За да можем да обърнем внимание на хибридните автомобили, нека погледнем какви качества носят (магнитно) електрическите двигатели:

image
  • Не ползват бензин :)
  • Не ползват въздух
  • Не зависят много от външната температура ако е в определени граници (от абсолютната нула до малко под температурата на топене на материалите). Всъщност температурата влияе върху ефективността, но в много по-малка степен отколкото на двигателите с вътрешно горене и то в изключително широки диапазони
  • Мощността е в директно отношение с мощността на магнитното поле, или е пряко свързана със силата на тока, материалите и намотките. Повече ток – по-голяма мощност или скорост. Без значение от околната среда и без практическа инертност. Електрически мотор може да достигне до 10000 оборота в минута за части от секундата при достатъчно ток, нещо което дори само поради проблеми с въздухоподаването е невъзможно за двигателите с вътрешно горене
  • Електрическите мотори типично са много просто направени. Нямат сложна механика (само една ос, те са по-прости от Ванкеловите мотори с вътрешно горене) и поради това се износват значително по бавно
  • Добре изолиран мотор (в добър Фарадеев кафез) може да работи при всякакви условия – дори под вода, в дъжд, жега, -100 градуса студ, без да създава магнитно поле или каквито и да е вредни ефекти. Няма да ги има ефектите на Софийските тролеи – телевизора ви да спира, когато тролея минава наблизо
  • Практически безшумен – механиката е много по-проста, няма вибрации и почти не се създава шум

Универсалните електрически мотори могат да работят на прав и променлив ток и спрямо моторите с вътрешно горене са почти вечни при правилна употреба. Нямат нужда от особена поддръжка, нито от много масло, нито от гориво. Предимствата по показатели и конструкция спрямо двигателите с вътрешно горене са много големи.

Защо обаче не са масови? Имаме огромен технологичен проблем в момента – нямаме добра технология за пренос и запазване на електричество. Батериите, с които в момента разполагаме са слаба работа. Другите проблеми са издръжливостта на материала за изработка при големи обороти, или размера и силата на тока при много намотки и малки обороти.

Хибридите

Хибридните системи по идея са как да постигнем хем това в онова, хем душата в рая. Например индиректните (или сериини) хибриди използват двигател с вътрешно горене, който върти динамо и създава ток, който от своя страна задвижва електрически двигател, който задвижва превозното средство. Предимствата на този подход са в това, че нямаме нужда да складираме електричеството – нямаме нужда от батерии. Също така управлението на поведението на колата (намаляване, ускоряване, спиране, тръгване) не влияе много върху двигателя с вътрешно горене – той може да поддържа постоянни обороти в оптимален режим (максимално КПД). Нямаме нужда от променливи отваряния на подаване на въздух, сложни динамични компресии, променливи дължини на рамената в зависимост от оборотите. КПД-то на двете системи заедно е по-високо от това на всяка по отделно.

История


image

Естествено качествата на електрическите двигатели не са останали незабелязани. Още през 1901-ва година Фердинанд Порше е създал хибридната кола Mixte с която счупил няколко скоростни рекорда по това време (55 км/ч).

Бащата на съвременните хибриди обаче е Хенри Уоук и неговата работа през 60-те и 70-те на 20-ти век.

Първата съвременна произвеждана хибридна кола е Honda Indight от началото на 90-те (тази кола бе спряна от производство миналата година). Първата серийно произвеждана е първа генерация на Toyota Prius за Япония (1997-ма година), а първата произвеждана сериино и продавана извън Япония е отново Honda Indight (продажбите в USA са започнали през 1999-та).

Класификация

Хибридните коли се класифицират в няколко основни типове:

Типове по отношение на задвижването:

Паралелни хибридни системи – това е система при която имаме двигател с вътрешно горене и електрически мотор свързани едновременно към механичната трансмисия. Електрическият мотор се използва основно за ускорение, запалване или за зареждане на батериите (като динамо). Предимството на тези системи е по-голяма мощност за кратко време (по голямо ускорение) и по-голяма маневреност. Недостатъците са – сложна конструкция, загуба на мощност при зареждане на батериите, също така двата двигателя трябва винаги да се въртят едновременно.

Сериен хибрид – при него моторът с вътрешно горене върти на оптимален режим генератор, който захранва електрическият мотор. Основното предимство е опростената механика на трансмисията, и оптималната употреба на двигателя с вътрешно горене. Основните недостатъци са по-малка обща мощност (пиковата мощност е равна на тази само на електрическият двигател, а не на двата двигателя взети заедно). Освен това двата двигателя трябва да работят едновременно през цялото време.

Комбиниран хибрид е хибрид който има едновременно характеристиките на паралелните и на сериините хибриди. Чрез специална конструкция подаването на движение към колелата може да идва от двигателя с вътрешно горене, или само електрическия, или двигателя с вътрешно горене да задвижва генератор за електрическия или да бъде изключен напълно. Тази конструкция дава възможност за оптимално използване на качествата на сериините или паралелните системи, както и позволява използването на по-голям двигател с вътрешно горене, който да се използва когато е необходима по-голяма мощност или на дълъг път, където той може да има по-оптимално поведение.

Типове по отношение на употребата на хибридността:

Пълен хибрид – това е двигател който може да работи само на електрически мотор, само на двигател с вътрешно горене, или използвайки и двете едновременно

Хибрид добавящ мощност – това е голям двигател с вътрешно горене, имащ малък електрически двигател монтиран между първия и трансмисията. Той се използва за запалване или за бързо добавяне на някоя и друга конска сила, когато е необходимо

Лек хибрид – това си е малък електрически двигател използван само за запалване на двигателя с вътрешно горене и евентуално да задвижва автомобилни компоненти като климатика. Неговото предимство е че колата може да изключва и включва двигателя с вътрешно горене при определени обстоятелства (например при дълъг престой на светофар) за да пести гориво.

Plug-in Hybrid – това е пълен хибрид, чиито батерии обаче могат да бъдат зареждани от външен източник на ток. Така при достатъчно мощни батерии тази кола може да се движи изключително на базата на електрическият мотор и да се превърне в напълно електрически автомобил.

Какви са предимствата на хибридната кола?

В идеално състояние съвременната хибридна кола има няколко предимства пред класическите автомобили:

  • Отделя значително по-малко CO2
  • Харчи по-малко бензин (понякога два пъти по-малко от еквивалентна по мощност кола)
  • Може да ускорява много по бързо (ако трансмисията е направена добре една хибридна кола може да ускори по-бързо от всяка класическа – ускорението не изисква задължително въздух)
  • Може да има различни поведения – от много спортен режим до изключително икономичен режим
  • Някой хибриди (Toyota Highlander hybrid 2008, Европейски и Японски Prius, но не и американски) могат да се карат изключително на електрически ток в продължение на километри, докато мощността на батериите не падне прекалено. Тези коли обикновено имат копче, с което се включват в този режим
  • Колата е изключително безшумна

Недостатъците на хибридната кола

Рядко за някоя мода се чуват недостатъците и. Но хибридите имат такива, и то не-малко:

  • Профилактика на батериите - съвременните хибриди използват призматични NiMH батерии. Въпреки че тези батерии са много по-добри от цилиндричните, те имат ограничен живот от около 10000 цикъла на зареждане и разреждане. При една нормална употреба тези батерии губят около 10% от мощността си за година (въпреки лабораторните опити на Toyota опитващи се да докажат живот от 300000км без съществена промяна в поведението). Toyota Поради което трябва непрекъснато да се следят и подменят. Toyota например продава с колата профилактика I гаранция в продължение на 7 години (след 10 години колата ще бъде невероятен боклук) и 290000км. Батериите на базата на лития имат значително по-добри характеристики от гледна точка на размер и брой зареждания, но се изпаряват, зависят изключително от околната температура и са взриво и пожаро опасни. Все още няма планирано сериино производство на хибрид с литиеви батерии (Toyota обеща за 2009-та година, но се отказа)
  • Батериите заемат много място и са много тежки. В резултат се появяват интересни ефекти – например Lexus RX400h е само 5 местен, защото охлаждането на батериите е поставено там където трябва да бъдат допълнителните седалки. Toyota Prius има малък багажник по обем, защото на дъното му се намират батериите и тяхното охлаждане. Същото важи и за Civic Hybrid
  • Въпреки, че Хибридите отделят по-малко CO2, те всъщност не са по-екологично чисти. Хибридните автомобили имат повече части, и за производството им е отделен повече CO2 отколкото те ще спестят за 5 години. Единственото (но маркетингово) изключение е Honda Civic Hybrid, за която от Хонда обещават, че с всеки произведен модел засаждат толкова дръвчета, че компенсират екстра произведеният CO2 и сте на нулата в момента на закупуването (тоест реално пестите). Другият ключов проблем е, че постоянната профилактика на батериите създава изключително много отпадъци, които са отровни и макар да не замърсяват атмосферата тровят всичко друго ако не бъдат складирани правилно и рециклирани. Доколкото в Европа има регулации, можем да се надяваме, че се спазват, но това не е задължително вярно за останалата част на света.
  • Поради заетото място от батериите, въпреки намалените размери на моторите ефективният обем на купето е намален спрямо еквивалентна нормална кола. Най-често намаляването е от към багажник.
  • На извънградско
  • Колата изисква напълно нов стил на каране – несъвместим с „Българският модел”. Умереното и предвидимо каране е необходимост за щаденето на батериите и трансмисията, и същевременно позволява икономисването на близо половината бензин. Но бясно тръгване-спиране не се отразява добре на тези коли, те просто не са създадени за такова каране.

Как се рекламират хибридите на пазара?

Основната маркетингова идея е пестене на бензин и CO2. При сегашните цени на бензина на около 30000км се компенсира разликата в цената между хибрид и еквивалентна нормална кола. При покачване на цените на горивата може да стане дори и на по-малко километри. Ако карате по 20000км годишно, грубо в края на втората година вече сте на далавера. Аз обаче карам по около 10-12000км годишно и ще трябва да чакам 3 години за целта :)

От къде идва пестенето на гориво?

Хибридните автомобили използват няколко различни техники за пестене на гориво, от които всъщност излиза и създаването на по-малко CO2:

  • Когато колата тръгне – работи само електрическият мотор. Колата може да измине няколко километра само на ток. Така при градски условия където тръгвате-спирате, тръгвате-спирате, нормална кола би имала разход достигащ над 18 на сто (при 5л на час в спряно положение и 18км/ч средна скорост), докато хибридната кола може да се държи дори по-добре отколкото на извънградско и да достигне разход от 3-4 на сто.
  • Когато спирате или карате на инерция по надолу електрическият двигател се превръща в едно голямо динамо и започва да захранва батериите. Хем колата спира по-добре, хем не губите ток. Така при градски и извънградски условия вие губите много малко електричество от батериите, но пестите гориво
  • Когато изпреварвате кола при дълъг път, вместо да се повишат оборотите на двигателя с вътрешно горене, се включва първоначално само електрическият двигател допълнително. Така ако ви трябва екстра мощност за кратко, при изпреварвания или възвишения, употребата на гориво не заминава към 25 на сто, а си остава 5 на сто

Особености по дизайна

Бензинови двигатели. По същество най-ефективните хибридни автомобили би трябвало да използват дизелови двигатели. Това е защото дизеловите двигатели имат по-голямо КПД, и работят по-ефективно на постоянни обороти, а и харчат по-малко гориво. Въпреки това повечето Хибриди (на пазара няма нито един сериен с дизел) използват бензинови двигатели. Това е защото бензиновите палят и загасват много по-лесно и по-малко се износват по време на палене и гасене, а при каране на хибрид в градски условия това може да се налага да се случва постоянно. Все пак масово се работи по дизелови хибриди. BMW например демонстрира миналата година впечатляващ прототип на X6 с дизелов двигател.

NiMH батерии – въпреки, че батериите базирани на лития са по-ефективни, за сега поради предвидимост и безопасност, NiMH батериите са единствените използвани в серийните хибридни автомобили. Но това не са обикновените NiMH батерии с цилиндричен корпус. Тези са призматични, уплътняват по-добре пространството, по-плътни са, по-мощни (няколко пъти на единица обем) и имат 10 пъти повече цикли на зареждане-разреждане

Lexus RX400h AWD – AWD модела на RX400h има допълнителен електрически мотор за задните две колела, който се включва с компютър когато е необходимо 4x4 или за предпазване от залитане. Няма връзка между задните колела и предните колела, нито задните са свързани с двигателя с вътрешно горене. Това дава значителни предимства, като например по-висока ефективност, по-малко триене, по-бързо реагиране, по-проста механична конструкция и естествено по-малък разход на бензин при същата ефективност.

CVT - Поради сложното управление на механиката хибридите изискват напълно управляема електронно скоростна кутия, която сама по себе си е чудо на техниката. Най-важното и качество – много е тиха. Също така при добро управление предавките са винаги в идеално съотношение (защото възможните комбинации са безкрайно на брой) и няма (скорост на) превключване или по-ефективен и по-малко ефективен режим. Горивото се харчи оптимално. Няма придърпване или неестествен шум. Повече за CVT тук - http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Любими сцени

Любимата ми сцена е от филма – „Lucky Chuck” където една мацка си забравила фаровете на Prius-а включени и след час нямаше ток. Чък и подаваше ток от акумулатора си чрез известните и у нас жици. Смехът всъщност идваше от това, че Prius-а всъщност има ток да захранва лампите си десетки часове (той вози 55кг акумулатори в багажника), както и че закачиха жиците на място където не са акумулаторите на колата.

Разбира се това не може да се мери с любимата ми сцена от филма „Колпка” където Катрин Зита Джоунс и Шон Конъри закъсиха два порта на един трикомски суич с кабел и той светна от loop-ове, в резултат на което транзакцията на парите траеше едни драматични 30 секунди а не милисекунди. На коментара от страна на Конъри – „Не може ли да стане по-бързо?” не можах да се въздържа и се провикнах в киното „откачи кабела бе идиот!”.

Общество

Към този момент има над 1 милион продадени серийни леки автомобили с хибридно задвижване. Това е автомобилната индустрия с най-голям ръст и приходи за последните 3 години. Не случайно щяло и нещяло вече прави хибриди. Чакаме хибриден Cayen (да видим Българските борчовци дали ще се полакомят), Мерцедес и дори Голф. Но абсолютният доминант на пазара на хибридни автомобили си остава Toyota Prius. За този автомобил има направени специфични firmware-та, които го правят с по-спортно поведение, или каращ изключително икономично само на ток. Има приставки като например слънчеви батерии на покрива, допълнително зареждащи батериите и пестящи гориво. Или Plug-in set с който да зареждате батериите от тока. Всичко това неофициално, но поддържано от обществото. Някой от идеите са възприети от Toyota. Например следващата генерация Prius ще има повече батерии, по-мощен мотор и ще бъде Plug-in.

Какви хибриди има на пазара

На http://www.hybridcars.com/ може да се видят продаваните в момента хибридни автомобили. В България се продават Honda Civic Hybrid, Toyota Prius и Lexus RX400h (но стария модел). Вече има и направени сервизни помещения за профилактика на батериите (не случайно Toyota направиха активна рекламна кампания по-въпроса).

По същество на мен най ми харесват Toyota Highlander Hybrid 2008 (който е по-евтино изработен RX400h – същото шаси и двигател, с по евтино купе и материяли – тази кола е близо 20000 лв по-евтина, но има копче за само електрически режим и 2 допълнителни седалки, макар да друса значително повече и от всякъде да лъска на евтиния) и Honda Accord Hybrid (който май ще бъде спрян поради слаб интернес). В момента обаче заради поддръжката на обществото и многото информация може би е най-добре да се вземе Toyota Prius или дори да се изчака следващата генерация, която заради повечето батерии и plug-in-а ще бъде значително по-пестелива.

Батерии

Toyota Prius има батериен пакет от 54кг състоящ се от 38 модула (всеки по 1.04кг) призматични батерии, всяка с минимален волтаж от 7.2V и 6.5Ah произведена от Panasonic. Тези батерии имат най-висока ефективност при сравнително високи температури и при по-ниска околна температура ефективността им намалява. Ефективно имат мощност от 20kW при 50% SOC. За пример Lexus RX400h и Highlander Hybrid разполагат с 45kW мощност. Honda Civic Hybrid използва по-малък електромотор и батерии от Prius. Това е защото имат значително по-мощен и икономичен 1.3L а не 1.5L двигател, и самият двигател пести достатъчно създавайки повече конски сили. Така при равни параметри по отношение на разходите на гориво и CO2, Honda Civic Hybrid е по-мощен, с по-добро окачване, ускорение и вътрешен обем. Но по-малкият електромотор прави хибридната система на Civic Hybrid не толкова гъвкава, и това не е колата на истинският Geek. Освен това в България продават възможно най-грозния под-вариант на Civic Hybrid (явно искат да конкурират Toyota и по грозота).

Източник: delian.blogspot.com/2008/01/blog-post_703.html





Гласувай:
0



1. анонимен - Еко автомобили
29.09.2012 20:57
Честити електрокарчета ПО ТЪПО РЕШЕНИЕ НА автомобилните инжинери не съм виждал и чувал. Господа още 1970-1980 година един Испанец караше кола с вода, а в България 1985 година Мерцедес се движеше с вода и това е жива истина.
С Уважение Иван Добрев
цитирай
2. анонимен - zils http://frdeabercromfitchmagasinn.info d wifxq utgmj
21.10.2012 15:33
owdxt <a href=http://frdesacvuittonnmagasinn.info>sac louis vuitton</a> wythbr <a href=http://frdechaussuresloubutinnmagasin.info>chaussures louboutin</a> huuig http://frdechaussuresloubutinnmagasin.info rz xhe http://franklinnsmarshallsdemagasin.com
цитирай
3. анонимен - icpds sac louis vuitton jcsqj
22.10.2012 15:07
ouayn <a href=http://frdeabercromfitchmagasinn.info>abercrombie</a> mdcax <a href=http://frdesacvuittonnmagasinn.info>louis vuitton sac</a> ynvhoi http://frdesacvuittonnmagasinn.info gl swt
цитирай
4. анонимен - kolzfoc xmidqzew ydjew http://guccihandbagsxoutletstore.webeden.net/
26.10.2012 21:18
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили qcsmla yfdjqaz hbijot <a href="http://www.frcairjodnnchaussres.com/#2111">air jordan</a> nmpbpmyi <a href="http://www.kaufenvuittonnstaschen.info/#0774">http://www.kaufenvuittonnstaschen.info/</a> qcvvbdh bjdyu
цитирай
5. анонимен - lvtlpha nyimcbyc nofqa http://www.comprarbolsosdevuittonn.info/
27.10.2012 17:17
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили ymrxgh jdbxzue hmaijd <a href="http://www.itopiuminosmonclairsonline.com/">http://www.itopiuminosmonclairsonline.com/</a> utnvxhiv <a href="http://www.jpzmonclairsonlines.com/">&#12514;&#12531;&#12463;&#12524;&#12540;&#12523; &#12480;&#12454;&#12531;</a> qmstcou ujczp
цитирай
6. анонимен - ldyjzokk ewxeschu http://www.frosacslongchampmagasinn.info/ tpncgnlj pctjzm
28.10.2012 09:47
luyuj entzr <a href="http://www.itopiuminosmonclairsonline.com/">http://www.itopiuminosmonclairsonline.com/</a> dkyejx Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили fgpebaw <a href="http://www.jpzmonclairsonlines.com/">&#12514;&#12531;&#12463;&#12524;&#12540;&#12523;</a> bshqvsb hgwre
цитирай
7. анонимен - jxqcpplh qngqucbo http://www.frznorfacemagasinnenligne.info/ squgbqma vlkkzp
28.10.2012 10:59
ldthvq <a href="http://www.frmabercromfitchmagasinn.info/">abercrombie france</a> idbftqgf <a href="http://www.frmdoudounesmagasinn.info/#8129">doudoune moncler pas cher</a> pbbvxrp dppzyid rfudz Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили aztwhgj
цитирай
8. анонимен - khvzkbq ntmylncp synlx http://ralphlaurennxoutletstores.webeden.net/
28.10.2012 20:40
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили dinvsm iyxtqli vcwsai <a href="http://michaelkorsbagsxoutletstore.webeden.net/">Michael Kors Wallets</a> ngepjtds <a href="http://chanelhandbagsxoutletstores.webeden.net/">replica chanel handbags</a> oykqaaa holac
цитирай
9. анонимен - mgytnoyb cpvntero http://www.frmdoudounesmagasinn.info/ gihmuqmo dnbblb
30.10.2012 02:36
tublo qyhdx <a href="http://www.itzpiuminimoncleroutlet.info/">http://www.itzpiuminimoncleroutlet.info/</a> exiihx Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили greixhk <a href="http://www.frznorfacemagasinnenligne.info/#5211">north face</a> uggxbqy jdnnq
цитирай
10. анонимен - opbscniu ebksahci http://www.kaufenvuittonnstaschen.info/ xugswuys zskyyu
30.10.2012 05:26
rfuklw <a href="http://www.jpzmonclairsonlines.com/">&#12514;&#12531;&#12463;&#12524;&#12540;&#12523; &#12480;&#12454;&#12531;</a> hmikmdbx <a href="http://coachbagsxoutletstores.webeden.net/">coach outlet online</a> zmgkajx rnkgbpl xqjzn Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили nitpxov
цитирай
11. анонимен - zoauzpfl bveeweml http://www.fropolorallphlaurenmagasin.info/ yaobvaag daujur
30.10.2012 16:32
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили vyjogz ohkklai jsintv <a href="http://www.jpzmonclairsonlines.com/">http://www.jpzmonclairsonlines.com/</a> eqgfqnv fcybtgvj <a href="http://coachbagsxoutletstores.webeden.net/">coach outlet online</a> ucpadis phlwq
цитирай
12. анонимен - http://www.ukitimberlandbootsonline.eu/ wmnznd dqyyl
31.10.2012 08:56
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили tloode dkuoahj xhaotp п»ї<a href="http://www.ukitimberlandbootsonline.eu/">http://www.ukitimberlandbootsonline.eu/</a> cqzwv nqinrguz <a href="http://www.ukihairstraighteneronlines.eu/">ghd outlet uk</a> nsvbtzn fawzk
цитирай
13. анонимен - dobgycuk hkqqsopn zznop http://loubutinnshoesxoutletstores.webeden.net/
31.10.2012 13:31
twwfqo tsqnwc <a href="http://www.jpzmonclairsonlines.com/">&#12514;&#12531;&#12463;&#12524;&#12540;&#12523; &#12509;&#12525;&#12471;&#12515;&#12484;</a> anhbissc <a href="http://coachbagsxoutletstores.webeden.net/">coach outlet</a> dqrtgrx kklwrxt tzgxx Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили heiyayl
цитирай
14. анонимен - fsvjknb hbridrks hral bslcl http://www.jpzsoccershoesonlines.info/
31.10.2012 13:48
cvwkq mrher <a href="http://www.jpzvuittonbagsonlines.info/">&#12523;&#12452;&#12532;&#12451;&#12488;&#12531;</a> hqjrhz rfbojp Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили csyhrwk п»ї<a href="http://www.jpzsoccershoesonlines.info/#2522">&#12450;&#12487;&#12451;&#12476;&#12525;f50</a> kenyyhz ncakn
цитирай
15. анонимен - http://www.frmdoudounesmagasinn.info/ qpfiqa nmiiyp
01.11.2012 03:25
qnxrzc pmfvbq <a href="http://ralphlaurennxoutletstores.webeden.net/">ralph lauren outlet online</a> cnvoneat <a href="http://beatsdresxoutletstores.webeden.net/">dr dre beats headphones</a> oahotpr vwkeopn alyze Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили kozkjus
цитирай
16. анонимен - http://www.jpzsoccershoesonlines.info/ zrtjdq ddlhu
02.11.2012 20:51
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили pkjdbh tvxhjtv jepmzr п»ї<a href="http://www.jpzsoccershoesonlines.info/#4248">&#12510;&#12540;&#12461;&#12517;&#12522;&#12450;&#12523;</a> zkrprqzw <a href="http://www.jpzairjodannshoesonlines.info/">&#12490;&#12452;&#12461;&#12456;&#12450;&#12472;&#12519;&#12540;&#12480;&#12531;&#28608;&#23433;&#36890;&#36009;</a> qjpjpdj ljisf
цитирай
17. анонимен - crhyuehu rfuplobl http://www.jpzairjodannshoesonlines.info/ uvzicmjd jsxyok
03.11.2012 06:30
Еко автомобили :: Какво представляват днешните еко автомобили kpjnov efqgwik hfspuw <a href="http://www.japsmonclairsstores.com/">&#12514;&#12531;&#12463;&#12524;&#12540;&#12523; &#12480;&#12454;&#12531;</a> ytscqpz snlzjzek п»ї<a href="http://www.ukitimberlandbootsonline.eu/">http://www.ukitimberlandbootsonline.eu/</a> yhikjqb jmmet
цитирай
18. анонимен - One store is the Sporty Seahorse, which has gift items and a large clothing area for men and women.
04.11.2012 20:28
He plans to speak on economic policy at a General Motors plant in Janesville, taking on both of his opponents at once while tweaking Clinton on trade and the Iraq war:. Ejfaddvzh
<a href=http://www.thomas-sabo-outlet.co.uk>thomas sabo charms sale</a> Jbpbxttxo <a href=http://www.christianinoutlet.com>www.christianinoutlet.com</a>
Xsqaaqqxs <a href=http://www.thomas-sabo-outlet.co.uk>thomas-sabo-outlet.co.uk</a> Gjzizumql <a href=http://www.ugginoutlet.co.uk>http://www.ugginoutlet.co.uk</a>
цитирай
19. анонимен - ugg schuhe
06.11.2012 04:11
Go over what things you enjoy and how you can turn those things into a business. <a href=http://www.uggschuheonline.eu>uggs boot</a> ugg leather <a href=http://www.uggschuheonline.eu>www.uggschuheonline.eu</a>
discounted ugg boots ugg ohrenwärmer chestnut <a href=http://www.onlineuggbootsoutlet.eu>ugg finland</a> classic short ugg boots The synthetic type of wig is more resistant and, if cared for properly, it can last a lot longer than those made out of natural human hair..
<a href=http://www.soldesuggpascher.eu>sarenza ugg</a> ugg boots wiki ugg boots cardy <a href=http://www.soldesuggpascher.eu>http://www.soldesuggpascher.eu</a> ugg australian
<a href=http://www.canadagoosechilliwackfemme.fr>Canada Goose</a>
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pepi90
Категория: Технологии
Прочетен: 78211
Постинги: 3
Коментари: 19
Гласове: 1
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930